Kiedy dziecko zaczyna mówić pierwsze słowa?

Obserwowanie postępów w nauce mowy dziecka jest źródłem wielkiej radości dla rodzica. Sam proces nauki mowy jest jednak złożony i długotrwały. W związku z tym istotnym procesem pojawiać się mogą ważne pytania, takie jak chociażby chęć dostrzeżenia z daleka ewentualnych problemów z nauką mowy towarzyszących dziecku. W parze z nimi idzie też chęć wsparcia pociechy w procesie ich łatwiejszego pokonania i opanowania potrzebnych umiejętności.

Początki procesu rozwoju umiejętności mowy przypadają już na okres prenatalny. W pierwszej kolejności przychodzi dziecku wymawianie głosek, które z czasem, będąc łączonymi, przechodzą w sylaby. Następnie, podobną drogą, ich dalsze łączenie prowadzi do powstawania pierwszych, pojedynczych wyrazów, do których przypisywane są skojarzenia oraz rozumienie ich znaczenia. Z pojedynczych wyrazów powstają z czasem pierwsze zdania, jakie stawać się będą coraz to bardziej rozbudowanymi, więc kiedy dziecko zaczyna mówić pierwsze słowa?

Podobnie jak szeroko pojęte poznawanie świata przez dziecko, również i procesy rozwoju umiejętności posługiwania się mową odbywają się stopniowo. W pierwszej kolejności opanowaniu i wykształceniu ulec muszą elementarne podstawy. Z tym dziecko spotyka się już w życiu płodowym, który to etap nazwany jest również etapem przygotowawczym. To na jego przestrzeni kształtują się narządy mowy odpowiedzialne za komunikację – język, krtań, policzki oraz usta. Co więcej, to w tym właśnie okresie dochodzi również do rozwoju ośrodku mowy w mózgu oraz kształtowania połączeń nerwowych za sprawą pracy których dziecko będzie potrafiło się komunikować.

Jakkolwiek na tym etapie dziecko nie potrafi jeszcze mówić, to nawet przebywając jeszcze w łonie matki potrafi ono słyszeć. Słuch również jest istotny w procesach kształtowania umiejętności mowy jakie będą dotyczyć dziecka w przyszłości. To przecież również na bazie doznań słuchowych wyrabia ono w sobie odruchy wypowiadania głosek, sylab, słów w poprawny sposób i nabierania związanych z tym odruchów.

Znajdują się już w zaledwie czwartym miesiącu życia płodowego maluch zaczyna już reagować na zjawiska dźwiękowe pochodzące spoza brzucha matki, jak również także słyszy jej głos. To od tego punktu mamy obserwują charakterystyczne „ruchy dziecka w brzuchu” sprowokowane przez dźwięki.

Po narodzinach dzieci potrafią już komunikować się z wykorzystaniem krzyku i płaczu, który to etap nazywany jest okresem melodii. Za sprawą tych uproszczonych metod potrafią one już wyrazić gamę różnych emocji i zasygnalizować za ich sprawą swoje potrzeby.

Warto jest dowiedzieć się nieco więcej o związanym z nauką mowy procesie po to, by mieć go pod kontrolą, wesprzeć dziecko w nauce i być w stanie z daleka wypatrzeć ewentualne komplikacje wymagające wizyty u specjalisty.